Inktvis vissen bij zonsondergang - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Gerd Westendorp - WaarBenJij.nu Inktvis vissen bij zonsondergang - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Gerd Westendorp - WaarBenJij.nu

Inktvis vissen bij zonsondergang

Door: Gerd

Blijf op de hoogte en volg Gerd

31 Oktober 2019 | Japan, Nagasaki

Wat een mooie fietsroute was het vandaag. Goede fietspaden, mooie omgeving, weinig auto’s, heel lekker zonnig weer en prima benen. Om zes uur al opgestaan om de veer van 7.20 naar het volgende eiland, Amakusa te halen. Foto.
Mijn verblijf in het beach house op Nagashima was wel een belevenis. Mijn gastheer was voor zijn enige gast flink uit de slof geschoten. Aangezien hij 27 jaar in Nieuw Zeeland had gewoond sprak hij prima Engels. Hij maakte een heerlijke Japanse maaltijd voor ons en gaf mij ondermeer antwoord op mijn vraag waarom er toch geen prullenbakken zijn op Japan. Dat heeft te maken met de sarin aanslag in de Japanse metro in 1995 door Aum Shinrikyō sekte. (Lees non fictie boek en roman Iq84 van Haruki Murakani) Men is toen alle prullenbakken in de metro gaan weghalen en later dus overal. Mensen nemen hun afval mee naar huis, en je wordt daar met bordjes ook tot aangespoord. Wat lastig voor mij. Maar de prullenbak in de hotels raken altijd goed gevuld. Nog even foto’s gemaakt van de zonsondergang op het strand. Foto. Een vissersbootje voer langzaam heen en weer in de baai. Die is inktvis aan het vangen. Als het donker wordt zie je de lampen van zes boten op het water om de inktvis te lokken. Vroeger zag je wel honderd lichten op het water. Dat was een bijzonder gezicht. Als we in het donker teruglopen verschijnt een man met een hoofdlampje op zijn hoofd en een hengel voor ons. Een naar onze mening wat apart figuur. Hij begint uitgebreid in het Japans tegen mij te praten. Dat ik hem niet begrijp blijkt hem niet te deren. Hij praat gewoon door. Hij wil tonijn gaan vangen. Mijn gastheer wijst naar een andere baai. Als ik hem later vraag wie dat nou was. Zegt hij geen idee nooit eerder gezien en er zit geen tonijn in deze baai, dus wees ik naar een andere baai.
Terug naar vandaag. Ik zag twee kerken vandaag, waaronder een in Oe. Spreek uit o en een stomme e. Foto. Bij de volgende veer naar Nagasaki, heb ik een kasteel in Tomioka bekeken. Foto.
De tweede veer is heel snel en na 10 kilometer fietsen ben ik in Nagasaki, ook wel het San Francisco van Japan genoemd. Veel heuvels met bebouwing en trams. Ik blijf hier drie dagen in luxe genieten van de sights en het luxe hotel Concerto. Tv in badkamer e.d. Foto. Morgen meer over Nagasaki.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerd

Welkom, Volg hier mijn reisverslag van mijn fietstocht in Japan.

Actief sinds 09 Okt. 2019
Verslag gelezen: 100
Totaal aantal bezoekers 3955

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2019 - 10 November 2019

Gerd in Japan

Landen bezocht: