Eindelijk fietsen - Reisverslag uit Hita, Japan van Gerd Westendorp - WaarBenJij.nu Eindelijk fietsen - Reisverslag uit Hita, Japan van Gerd Westendorp - WaarBenJij.nu

Eindelijk fietsen

Door: Gerd

Blijf op de hoogte en volg Gerd

14 Oktober 2019 | Japan, Hita

Zo ik weet weer waarom ik dit doe. Eindelijk onderweg, fietsen, het landschap zien veranderen, moe maar voldaan ergens aankomen. Maar eerst ontbijt. Ik ken jullie langer dan vandaag, dus vandaag een foto van het ontbijt. Wat sla met wat salade, gekookte groente (udon) twee broodjes met aardbeien jam, een gepaneerd kaashapje, wat yogurt, jus en koffie, en alles in hard plastic en in gruwelijk kleine porties, oh en nog wat gekleurde gelei blokjes met ananas. Foto.
Daar kan je natuurlijk niet op fietsen dus ook nog een second breakfast gekocht bij een bakkertje op de hoek. Erg lekkere broodjes hebben ze daar. Om kwart voor acht was ik al daar. De zaak stond vol, liep als een tierelier. Cassiere was supersnel,de munten vlogen over de vloer, maakt niks uit ze zijn toch niks waard leek zij te denken. Na 3 minuten al weer buiten. Lekker warme broodjes met een rand van cakedeeg heel lekker en een gevuld met rode bonen zoetigheid, nationale vulling met walnoten. Geen foto waren te snel op.
Zoals ik al verwachte duurde het twee uur om de stad uit te fietsen. 20 kilometer met stoep op stoep af 30 stoplichten en soms een stukje op de weg als het kon. Ook zonnecreme gekocht. Want vandaag 25 graden, veel zon en wind mee de eerste 40 km.
Ik een winkel in en vraag do you have sun screen? Wrijvende gebaren op de armen. Een van de dames van de bediening was al schichtig weggekropen achter een van de andere dames? Een kordate oudere vrouw loopt met me mee naar het gangpad met allerlei huidproducten. Female or male vraagt ze. Verwonderd antwoord ik male. Die hebben we niet. Heb nu wel de female variant (niet erg mannelijk) met 50+ bescherming wederom in miniscule verpakking. Zal overmorgen wel op zijn. Maar het gaat binnenkort regenen, dus ik heb geluk.
In de middag als ik de stad uit ben eindelijk een echt fietspad. Langs een rivier met een dijk waar je soms op en soms onderlangs fietst. Een soort ooipolder zeg maar met andere begroeing en andere insecten. Foto.
Hita is om half vier al bereikt. Heel mooi gelegen hotel aan het water. Soort kruising tussen een hotel en een ryokan. De kamer heeft veel mooie traditionele elementen. Tatami matten verhoging bij de deur waar je je schoenen moet laten staan. Slippers voor de kamer en slippers voor de badkamer, een yukata voor de onsen. Schuifdeuren en een mooi uitzicht over het water. Straks de onsen uit proberen, meer hierover later, want daar wordt je heel slaperig van. Foto.

  • 14 Oktober 2019 - 13:59

    Bernice:

    Ha Gerd,

    Ben blij te horen dat je de orkaan hebt weten te omzeilen. Klinkt goed allemaal, wat je tot nu toe schrijft.
    Hoe gaat het met de taal? Lijkt me heerlijk om rond te lopen in het land waar je 'cursustaal' echt wordt gesproken.
    Veel plezier!

    Met groet, Bernice

  • 14 Oktober 2019 - 16:21

    Ellie:

    Klinkt tot nu toe erg leuk. Moet lachen om je verhaal over de zonnecrème. Je zal vast nog wel meer voor ons rare en voor de Japanners heel normale dingen tegenkomen. Veel plezier! Geniet ervan, Ellie

  • 15 Oktober 2019 - 13:55

    Gerd Westendorp:

    De taal toepassen in het echt is heel wisselend en afhankelijk van wie je tegenkomt. Vandaag hele tijd met jonge Japanner gesproken, beetje Japans en meer Engels, fietsers begrijpen elkaar zowiezo beter.

  • 17 Oktober 2019 - 11:34

    Tisanja:

    Ik zou ook een raar antwoord geven als iemand, wrijvend over zijn armen vroeg om een zonnescherm.
    Maar ben wel benieuwd naar het verschil met de mannelijke variant....

  • 18 Oktober 2019 - 18:42

    Mirjan:

    Sun Protector?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerd

Welkom, Volg hier mijn reisverslag van mijn fietstocht in Japan.

Actief sinds 09 Okt. 2019
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 3944

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2019 - 10 November 2019

Gerd in Japan

Landen bezocht: