Van Gyeongju naar Ganggu - Reisverslag uit Pohang, Zuid-Korea van Gerd Westendorp - WaarBenJij.nu Van Gyeongju naar Ganggu - Reisverslag uit Pohang, Zuid-Korea van Gerd Westendorp - WaarBenJij.nu

Van Gyeongju naar Ganggu

Door: Gerd

Blijf op de hoogte en volg Gerd

27 September 2024 | Zuid-Korea, Pohang

De dag begon met het gebruikelijke Brown dot hotel ontbijt. Dat is twee getoaste boterhammen met jam, jus d’orange en koffie.

Wat deze etappe anders maakte dan de vorige is dat het bijna uitsluitend over binnenwegen ging en allleen op het eind hier en daar een stukje fietspad. Vanaf vandaag fiets ik wel weer met de beschrijving van AWOL maar nog steeds zonder kilometerteller. Maar ik kan altijd nog op mijn gpx route terugvallen. En dat moest ik ook wel een paar keer doen want de beschrijving was of verouderd door nieuwe wegen of niet altijd even duidelijk bij het verlaten van Gyeongju. Na 10 km had ik eindelijk het platteland boven Gyeongju bereikt en ging het navigeren een stuk makkelijker. Na 20 km mijn eerste stop bij weer een oud dorpje dat op de wereld erfgoedlijst van UNESCO staat. De leden van de clan leven er ook nog steeds. Er waren mooie oude bomen en ook fruitbomen. Een oud vrouwtje met een bamboe stok tikte rijpe vruchten uit de boom en ving ze op een na op. Die ene spatte uiteen op het asfalt pad. Zie ook de aardnoten en de hazelnoten die op de grond waren uitgestald. Foto. Even verder langs de route lagen ook overal hazelnoten langs de weg. Ik heb geen notenkraker bij me dus heb ze maar laten liggen.[e-1f610]. De tweede helft van de ongeveer 75 km die ik vandaag fietste ging over licht heuvel achtig terrein. Maar nergens meer dan 7% stijging. De fiets is in orde by the way. Om half een geluncht onder een pagode omringd met fitnessapparaten. Zuid Korea staat vol met die dingen en er wordt vollop gebruik van gemaakt. En anders zijn de Koreanen wel aan het golfen. Maar dan meer een soort wat we in Nederland boerengolf noemen. Met iets grotere ballen. En het zijn de pensionados die er gebruik van maken. 4 km verder zie ik opeens de zee. Altijd weer mooi om opeens dat voor je te zien verschijnen. De geur van de zee. Een briesje enigszins ongunstig qua richting voor de komende dagen, maar minder warm dan het binnenland. Want 25 graden halen we hier nog steeds eind september. Na een kilometer of 10 langs de kust naar het noorden te hebben gefietst zie ik ook de eerste fietsrouteborden weer. En op de weg de blauwe lijn, hier wat vaag te zien op de foto, die de route aangeeft. Van een echt fietspad zoals tussen Seoul en Busan is hier (nog) niet sprake. Het fietsen is ook anders echt zon kust route met veel op en neer maar nog nergens te stijl en altijd hele korte klimmetjes en nergens nog boven 80 m. Veel bochten en veel schakelen. Het is heel toeristisch, maar nu wat rustig. Fietsers kom ik ook nauwelijks tegen. Wel twee motorrijders die de duimen omhoog doen. Na twintig kilometer langs de kust te hebben gereden vindt ik het wel genoeg voor vandaag. Vlak voor Ganggu. (Niet te vinden door waar ben ik nu) Vindt ik een pension met visrestaurant. Na wat onderhandelen, geleerd van Allan en Lucy, komen we op een goede prijs uit. Uitzicht op balkon op zee. Morgen wat stevige klimmetjes met pittige percentages. Destination Uljin. Anjong [e-1f44b]


  • 27 September 2024 - 11:46

    Geert Hoekstra:

    Wat een geluk dat je de fiets niet op een grafheuvel hoefde achter te laten. Morgen de ultieme trapastest.


  • 27 September 2024 - 12:10

    Gerd Westendorp:

    Ja precies als hij dat overleeft kom ik er ook wel mee naar Seoul.[e-1f600]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Pohang

Gerd

Welkom, Volg hier mijn reisverslag van mijn fietstocht in Japan.

Actief sinds 09 Okt. 2019
Verslag gelezen: 40
Totaal aantal bezoekers 4861

Voorgaande reizen:

13 September 2024 - 14 Oktober 2024

Gerd in Zuid Korea

10 Oktober 2019 - 10 November 2019

Gerd in Japan

Landen bezocht: