Okonomiyaki - Reisverslag uit Karatsu, Japan van Gerd Westendorp - WaarBenJij.nu Okonomiyaki - Reisverslag uit Karatsu, Japan van Gerd Westendorp - WaarBenJij.nu

Okonomiyaki

Door: Gerd

Blijf op de hoogte en volg Gerd

05 November 2019 | Japan, Karatsu

Vandaag waarschijnlijk de laatste echte klim van de reis. Maar de eerste 40 kilometer zijn vrij vlak. De Zon schijnt en ik heb wat wind tegen. Het is ongeveer 20 graden. Ik kom vandaag door pottery country. Arita is een plaats waar bekend aardewerk vandaan komt. Ik zie op een brug aan beide kanten van de weg een grote vaas staan en even verder op een kilometer paaltje betegeld met aardewerk. Foto.
Het landschap wordt ook steeds mooier, zeker als het klimmen gaat beginnen. Het valt me op dat de dakpannen van veel huizen opeens bruin geglazuurd zijn. Ha daar is ie dan de laatste klim en goed te zien hoe hij loopt door de witte vangrails. Foto. Ik ga ondertussen met gemak naar boven. Nergens meer dan 8%.
Het dalen zal ik minder missen. Blijft altijd oppassen met het wegdek. Een verkeerd hobbeltje en je fietstas ligt er zo af. Gelukkig nergens last van gehad bij afdalingen. Na de afdaling is het nog maar een paar km naar Karatsu. De stad heeft een mooi kasteel boven op een heuvel aan de zee. Want ik ben nu weer aan de noordkant van Kyushu beland. Foto. Het kasteel is in 1966 helemaal opnieuw herbouwd. Van binnen zijn de vijf verdiepingen als tentoonstellingsruimte ingericht. Dus geen originele inrichting. Afgezien van korte Engelse titels zijn alle teksten in musea vaak alleen in het Japans. Kan je er wel sneller doorheenlopen. Het uitzicht is prachtig. Ik kan zien waar ik morgen ga fietsen en het hotel van vandaag zie ik ook al liggen. Maar eerst eten. Vandaag bij Don don tei. Daar kan je op een bakplaat zelf een soort ommelet bakken. Het heet okonomiyaki. Een seto met sarada (salade) en een ijsje na is 840 yen. Dat is volgens mij iets van zeven a acht euro. Foto. Het hotel is groot en er is een Britse receptioniste, nog niet eerder meegemaakt. Jeetje wat gaat inchecken dan vlot. De fiets mag weer eens op de kamer. Ook hier hebben ze een groot publiek bad. (Furo) met sauna. 66 km gefietst met zes Posbankjes maar ik heb het gevoel of ik niks gedaan heb vandaag. Was wel weer wat aangekomen, krijg je van die rustdagen en dat pretparkvoedsel.


  • 05 November 2019 - 17:21

    Geert:

    Nou, met jou conditie zit het wel goed.
    Na 6 Posbankjes nog niks voelen, misschien een tandje of 2 erbij?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerd

Welkom, Volg hier mijn reisverslag van mijn fietstocht in Japan.

Actief sinds 09 Okt. 2019
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 3935

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2019 - 10 November 2019

Gerd in Japan

Landen bezocht: